03-09-2021
Chiptekort in de auto-industrie
Hoewel er in relatie tot de auto-industrie steeds minder gesproken wordt over Corona, is het chiptekort steeds vaker onderwerp van gesprek. Zo werd deze week aangekondigd dat Stellantis, fabrikant van lichte bestelwagens in Italië, de werkzaamheden een week zal stilleggen vanwege het chiptekort. In de auto-industrie zorgt dit voor grote onzekerheid. Eerder gaven Ford en Audi al aan dat het tekort parten zal spelen voor de productie tot ver in 2022. Er is echter ook een optimistischer geluid. Op Automobiel Management is te lezen hoe investeringsbedrijf Capital Group een positief licht schijnt op de situatie en hoe deze situatie is ontstaan.
Capital Group geeft aan dat het meer gaat om een tijdelijk dan een structureel probleem. De analisten geven aan dat de auto-industrie hier zelf invloed op heeft gehad. Tijdens het begin van de pandemie zijn de bestellingen geannuleerd. Op het moment dat er nieuwe bestellingen werden geplaatst, in de herfst van 2020, was er niet voldoende capaciteit en mocht de auto-industrie achter in de rij aansluiten. Autochips worden gemiddeld geproduceerd in een periode van 4 maanden, aldus Capital Group. Zij schetsen dan ook het positieve beeld dat de situatie zich tegen het einde van dit jaar vanzelf zal corrigeren.
Bij Axero houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wat zijn de gevolgen voor jou als autohandelaar? Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Neem contact op met onze medewerkers of bekijk onze voorraad pagina om te zien of de auto voor jouw klanten er tussen staat.