12-11-2021
Componentencrisis in de auto-industrie
De componentencrisis zorgde er afgelopen maand voor dat de autoverkopen met meer dan 23% zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode. In oktober zijn er 24 duizend nieuwe auto’s geregistreerd, tegen 31 duizend vorig jaar.
De markt wordt flink geraakt door de gevolgen van de coronacrisis en is wereldwijd nog steeds voelbaar in de auto-industrie. Uit de cijfers van BOVAG, RAI en RDC blijkt dat er in de eerste 10 maanden van dit jaar 260 duizend nieuwe auto’s zijn geregistreerd tegen 279 duizend in deze periode vorig jaar, een daling van 7,1 procent.
Als je dit uitsplitst naar brandstofsoort dan valt er iets op bij de nieuwkopen: Waar in 2019 nog ruim 75% van de verkopen benzine auto’s zijn, is dat dit jaar slechts 50%. De grootste daler is diesel: in 2019 was dit nog een marktaandeel van 8%, in 2019 is dit geslonken naar 1,5%. Dit verlies in marktaandeel wordt grotendeels overgenomen door hybride voertuigen, die in 2019 slechts 8% marktaandeel hadden en in 2020 ruim 33%.
Alleen de Koreaanse merken wisten zich in oktober aan de malaise te onttrekken. Kia plust 10 procent en voert met 2.439 registraties de ranglijst aan. Hyundai scoort een kwart hoger en met 1.452 registraties staat het merk weer in de top tien. Het chiptekort bij de Koreaanse merken is, mede door de nauwe banden met lokale chipfabrikanten, kleiner dan bij andere fabrikanten.
Bij Axero houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wat zijn de gevolgen voor jou als autohandelaar? Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Neem contact op met onze medewerkers of bekijk onze voorraad pagina om te zien of de auto voor jouw klanten er tussen staat.