17-06-2022
Doen wat je zegt en zeggen wat je doet
Een frisse wind waait er door de wandelgangen van ons pand aan de Staalsteden in Enschede. Met de naamsverandering in 2018 en de herstructurering van de organisatiestructuur in 2021, heeft Axero de eerste stappen naar een toekomstbestendige basis gezet. En de afgelopen periode heeft het nieuwe Management Team met veel enthousiasme aan de strategie voor de komende jaren gewerkt.
In deze nieuwe strategie speelt internationalisering een centraal thema. 'Ons bedrijf staat al jaren met een pijler in het buitenland', zegt grondlegger Jan Beernink. 'Onze roots liggen in de Duits-Nederlandse grensregio, sinds 2008 zijn we in Duitsland onder de naam Global Car Company actief. De laatste jaren is de samenwerking met onze Duitse collega's verbeterd. De wisselwerking die daardoor is ontstaan is de basis voor de nieuwe strategie. Ik vind het belangrijk om jong talent de ruimte te geven om zichzelf, de ideeën en het bedrijf verder te ontwikkelen.'
Vanuit deze gedachte is er een nieuw Management Team gevormd bestaande uit mensen met een heldere visie op de internationalisering van de autobranche en met kennis van de Europese markt. De operationele basis van het team wordt gevormd door Kaj Albers vanuit Axero en David Vaartjes van Global Car Company. Daarnaast is er een vacature voor een Financieel Manager.
Kaj werkt sinds 2013 bij Axero. Begonnen als Internationaal Inkoper heeft hij een breed Europees netwerk opgebouwd en heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de professionele importprocedure van Axero. Onder leiding van David heeft het team in Duitsland zich de laatste jaren uitgebouwd naar een enthousiaste en professionele club mensen. Geboren en getogen in de Duitse grensregio voelt hij zich thuis in de Nederlandse werkcultuur. Samen werken ze nu op een transparante en doelgerichte wijze aan de internationale strategie, onder het motto: zeggen wat je doet en doen wat je zegt.
'Naast internationalisering is snelheid belangrijk in de huidige occasionshandel', zegt Kaj. 'Snelheid in handelen, snelheid in beslissen. Auto's zijn er niet in overvloed; fabrikanten hebben te maken met productiestops, lange levertijden, grondstofproblematiek en personeelstekorten. We hebben geen idee hoe lang de situatie nog zo zal blijven. Er zijn zoveel factoren waar we geen zicht op hebben. Dit kun je als probleem zien of als het nieuwe normaal waarmee je moet dealen.'
'Wij zien vooral veel kansen', vult David aan. 'Ik spreek dagelijks met Duitse dealerbedrijven, de algemene tendens is dat de prijzen stijgen en korting krijgen we nog zelden. Ander signaal is dat de backorders bij de fabrikanten nog steeds stijgen, vooral bij de gewilde varianten zoals hybride en EV-modellen. Wat mij het meest verbaast aan de Nederlandse werkwijze is de stadagencultuur. Als we kijken naar wat de Europese markt doet, dan is het vreemd dat men op dit moment in de Nederlandse handel een auto afprijst als deze volgens de regel te lang staat.'
Vroeger lag de focus bij Axero op de massahandel van occasions. Tegenwoordig richten zij zich meer op unieke auto's, modellen met de juiste opties en een goede kwaliteit. 'Je zou kunnen zeggen dat ons importproces volwassener is geworden', zegt Kaj. 'De Nederlandse automarkt kan niet zonder de import van occassions, wij willen hier een bijdrage aan leveren door een goede dealerkwaliteit te leveren middels een transparante werkwijze. Zo weet jij als klant precies wat je koopt!'